fredag 4 januari 2008

Kreativ process.

Nu är det fredag-kväll och jag ser fram emot en ledig helg, med möjligheter till massor med kreativt arbete.

Jag har tänkt mig att börja med ett litet album över 2007 (skulle jag gjort över 2006 också men det får väl bli senare). Tänkte prova formatet 6x12, vilket jag aldrig gjort tidigare. Planen är att välja ut ett foto för varje månad, så det blir ett album med 13 sidor (framsida + 12 månader). Om någon gjort något liknande så kan ni väl tipsa om det till mig här.

Den kreativa processen då? Hmmm... Hur brukar ni göra när ni jobbar med ett projekt? Jag är expert på att se ett foto, bli jättesugen på att scrappa det, och så slutar det med att jag, som just nu, har massor med lösa layouter där ingen är det andra lik eller passar ihop med någon annan. Jag har tänkt att jag ska skärpa till mig och jobba med det som projekt och bygga album.

Jag brukar jobba utifrån en skiss (som jag hittat eller gjort själv). Ibland ger jag mig in och scrappar direkt men ibland kan jag också tycka att det är riktigt kul och stimulerande att bara skissa och planera. För att inte tala om att bara sitta och bläddra bland papper och dekorationer som den samlare man är född till.... (plötsligt har tiden gått och så blev det inget scrappande, bara bläddrande). Här kommer skisserna jag tänkt jobba med nu. De färdiga layouterna blir inte alltid så lika, men det får vi väl se efter helgen!


Ha en skön fredag och en trevlig helg! Kan det bli kallare nu...?

/Frida J

2 kommentarer:

Karin sa...

Roligt att se dina skisser! Har inte provat 6x12 men tycker att det ser väldigt trevligt ut. Lycka till!

Anonym sa...

smarta funderingar kring uppbyggnad... något att ta till sig helt klart - här är en till som gärna göra olika layouter hela tiden, men ändå håller jag på med ett semesteralbum nu i 6x12 (liggande)... och än så länge har det blivit väldigt olika färger...:) får man kanske låna en skiss här? tack för trevlig inspiration