onsdag 15 augusti 2007

Samma foto, samma inspiration, helt olika LO.

Här har jag lagt in två, som jag tycker, helt olika LO men på samma foto (mitt favoritfoto från bröllopet) och med samma tema. Fotona är tagna av vår fotograf Kasper Levisson (http://www.dvdvideo.se/).


Min älskling du är som en ros! (Denna bild har jag tagit bort eftersom den är inskickad till en utmaning)


Detta fotot har jag redigerat i Adobe Photoshop. Det är helt enkelt gjort i två lager där jag gjort ena lagret svart-vit och sedan klippt ut rosen i färg och lagt i ett eget lager ovanpå. Eftersom fotot är stramt ville jag behålla det i Lo.n Jag valde därför enfärgat, svart och rött papper. (Min första tanke var att använda ett ursnyggt svart vitt blommigt papper, men insåg snabbt att hela effekten med fotot försvann in i bakgrunden.) Jag brukar alltid använda fotomatta, men eftersom fotot är framkallt med vit ram tyckte jag att det räckte som markering.
Rubriken är med rub-ons, direkt på papperet. Det enklaste man kan göra. Fortsättningen på sångtexten kommer sedan på "tagen" som jag rivit ut och sedan skuggat (chalkat) kanterna med en fluid chalk.
Blomman är gjord av QK hjärtan, samma som de övriga hjärtanen på bilden. Det var lite pilligt att få dem rätt men resultatet blev fint tycker jag. Dessutom kan man sätta knappen i mitten så att det förvillar lite om inte allt är alldeles symmetriskt.
Vid fotots ena hörn har jag fäst tre glashjärtan, för att föra mer fokos till fotot.

Material:
Cardstock Bazill (rött och svart)
Rub-ons Trademarks LULU
QK Hearts
Glashjärta
Knapp
Sytråd
Fluid chalk Brilliance lightning black
26/8 2006 Vilken dag
!

Denna LO har jag först i mitt album och den har en tillhörande sida med samma layout (spegelvänd) och två foton från vigseln. Jag har skapat sidan för att den ska verka välkomnande in i albumet, och har skrivit ner lite tankar på journaling-ettiketten. Även här har jag använt mig av en ganska stram design med bara enfärgat papper. Blommorna är gjorda på samma sätt som andra LO.n och bokstäverna är från QK Metro.
Material:

Cardstock Bazill
QK Hearts
QK Metro
Knappar
Fluid chalk Brilliance lightning black

Det är väldigt kul att se hur olika, men ändå lika LO kan bli.

2 kommentarer:

Jessica sa...

Vilken otrolig skillnad som de blev på de två layouterna som du gjort. Håller med om att det är ett bra fotografi. Limmet vi pratade om idag heter spraylim och tillverkaren heter Farblos. Ser framemot att följa utvecklingen av din hemsida, önskar dig lycka till.

Frida sa...

Tack! och kul att du varit här!

Jag ska leta efter det limmet. Ditt tips om att använda det på spets verkar jättebra. Själv försökte jag med glue.dots, men det blev inte något vidare...

Vi ses!