söndag 12 augusti 2007

Jag börjar här med att lägga upp min Layout: Fyrtal i damer. (tyvärr har scanningen inte blivit riktigt bra, men det får vi leva med) Fotot är taget av min bror Fredrik på min och min mans bröllopsfest. Jag tycker att det är ett underbart foto, som det är få förunnat att ha.

När jag böjade att scrappa på fotot hade jag rubriken klar först: Fyrtal i damer. Rubriken är oftast annars det sista jag får till, men här var den så självklar tycker jag.

Det första jag bestämde mig för, var att hitta papper som tar upp färgen i deras vackra klänningar. Jag ville försöka framhäva dem. Jag brukar vilja ha en grundfärg (här blå-turkos), en "första" accentfärg (här rosa) och en "andra" accentfärg (här brun). Jag brukar alltid skära/klippa/stansa ut de olika papperna och lägga ut dem tills jag får en bra balans. Här la jag först ut papper diagonalt, och sedan la jag en remsa horisontelt för att markera rubriken. Jag använda en rosa fotomatta, men stack in den vänstra delen under bakbrundspapperet för att skapa lite spänning och undvika att få det alltför "fyrkantigt".

Rubriken är gjord av rub-ons (gnuggisar...) Jag skar ut bokstäverna för att få det att påminna lite om kort i en kortlek men utan att få det kitschigt. Jag hängde sedan upp dem på ett band som jag fäste med brads.

Till sist började jag att jobba med dekorationerna. Orden blev som dekorationer men så klart också som förklaring till vilka som är på bilden. Hjärtanen är brads som är mina stora favoriter. Jag valde sedan knapparna för att jag ville på layouten lite "kvinnlig", bilden är ju faktiskt på de kvinnliga förebilderna i mitt liv.

Material:
Cardstock - Bazill (rosa och blå)
Mönsterpapper - K&Company
Bokstäver till rubrik - American crafts LULU rub-ons
Övriga bokstäver - Quickutz (QK) metro
Dekorationer - Brads hjärtan från reprint, svarta brads från Bazill, Organzaband från Vivant, diverse knappar.
Chalk - Brilliance lightning black
Glue-dots från 3-D

Inga kommentarer: