måndag 30 juni 2008

Det kunde man nog inte tro....



Jag tycker mycket om konsthantverk (har fått det från modersmölken av min kära mamma), och jag tycker att det är jätteroligt att prova på nya saker. Men, att knyppla!? Vem kunde tro att jag skulle ge mig på det?!

Men, helgen har jag ägnat åt att lära mig denna konst. Mor, svärmor och de anrika böckerna: Knyppling och Knypplerskan har varit min hjälp, och nu har en ny kunskap och ett nytt intresse växt. Jag kan inte säga annat än att jag beundrar och känner stor vördnad för de kvinnor som utförde detta hantverk. Bara tänk att skapa dessa spetsars mönster. Bara att komma på hur man ska slå knutarna, och sedan tillverka spetsar och dukar, den ena vackrare än den andra. Beundransvärt!

Så, jag vill slå ett slag för gammalt hederligt konsthantverk. En del av vår kulturhistoria. Nu har jag dessutom tänkt mig att jag kan ha handgjorda spetsar på kort och LO.s Det tycker jag ger en ganska hög imponeringsfaktor.....

/Frida

...under överinseende av svärmor...

2 kommentarer:

Karin sa...

Hej, tittar in här ibland för att se om du hittat på något!!! Ja, det har du ju verkligen. Imponerande! Om du sätter spetsarna på layouter så får du lägga dem i kassaskåpet!!!
Kan se dina bröllopsbilder tillsammans med fina spetsar.

Susanne H / snuffehar sa...

Häftigt! Jo det skulle verkligen vara hög imponeringsfaktor i så fall! ;o)